Heldigvis har alle butikkerne, der sælger fødevarer åbent om søndagen. Det er altså rart, når man er et hårdt arbejdende menneske, at man ikke skal jage rundt i supermarkeder på hverdagene. Jeg kan jo dårligt nå at hente mit barn i børnehaven og købe ind, inden butikkerne lukker. Jeg er også træt, og er der noget værre end at stå i en lang kø ved kassen, når man er ved at falde sammen af træthed? Vi har jo konstant tilbud på isenkram hos Kramogkanel

Julehandel oveni

Grunden til, at jeg er så træt, er, at vi er inde i en af de allertravleste perioder efter julehandelen: Alle skal have byttet deres julegaver. Jeg arbejder stort set 12 timer hver dag i den her periode. Og det kommer jeg nok til at skulle gøre, indtil jeg får sat den medhjælp, som min chef har ansat ind i alt. Medhjælpen er startet her lige efter nytår. Han er kvik nok, men vi kan endnu ikke overlade hele butikken til ham alene. Han har stadig brug for hjælp i ny og næ. Så ja, der er rigeligt at gøre.

Kræsen kunde

I dag havde vi en meget kræsen kunde. En kvinde. Hun havde fået et stel af sine børn, som hun absolut ikke kunne lide. Og det fik vi sandelig at vide. Hun talte ikke om andet, end at farven på det var helt forkert. Det passede slet ikke til hendes stil. Vi viste hende mange andre stel, men hun kunne slet ikke bestemme sig. Der er ikke noget så irriterende som en kunde, der er fuldstændigt opslugt i sin egen verden. Vi havde mange kunder i butikken, som ventede høfligt på, at vi fik tid til at hjælpe dem. Men kvinden ævlede bare om hvor grimt hun syntes, stellet var, og kunne selvfølgelig ikke se, at hun bogstaveligt talt stjal vores og de andre kunders tid.

Endelig

Efter en lille times tid fandt vi så et stel, som hun kunne lide. Vi byttede hendes julegave, og hun fik det nye stel pænt pakket ind, og vi tog afsked med hende. Stellet, som hun havde byttet, er ellers et af de allermest populære, så tænkte, at vi sagtens kunne få det solgt. Enten som et helt sæt, eller delt op i mindre enheder. Og rigtigt nok. En anden af kunderne, som havde overværet kvindens overvejelser om, hvilket stel hun skulle vælge, ville faktisk gerne købe de dybe tallerkener, der hørte til stellet. Hun havde fået flade tallerkener i julegave og ville gerne supplere.

Et godt tilbud

Vi tilbød hende de dybe tallerkener med en lille, ekstra rabat. Hun var lykkelig. Der var også en herre, som gerne ville bytte nogle whisky-glas, han havde fået. Han var nu meget nem at betjene. Han vidste nøjagtig, hvad han ville have i stedet for dem, han havde fået. Han betalte prisforskellen med glæde og gik hurtigt igen. Bare alle kunder var så nemme at hjælpe. Men sådan er det ikke. Efter sådan en lang dag er jeg ret ør i hovedet. Det her med at skulle tage varer tilbage, opdatere lageret og få sørget for at registrere alle tilbageleveringer kan være lidt kaotisk, når det skal gå så stærkt.