Hvidevarer online er fremtiden og nutiden

Hvidevarer sælges online i dag

At detailhandlen i stadigt stigende grad flyttes fra de regulære butikker til internettet, er der intet nyt i. Og det er en udvikling, der har ramt og fortsat vil ramme de detailhandlere, der ikke har gidet eller turdet være opmærksomme på udviklingen. Nogle brancher var hurtigt ude på nettet, og de har i dag en stærk platform på online markedet. En af de brancher er bestemt hårde hvidevarer – her var pionererne meget tidligt ude og det har helt ændret markedet. I denne artikel vil vi især tage udgangspunkt i en af de største og mest kendte hvidevare butikker på nettet: SkiftSelv.dk

Hvordan markedsføres hvidevarer i dag?

De lidt ældre af os husker jo glimrende de farvestrålende hvidevarekataloger, der ugentligt dumpede ind ad brevsprækken. De er blevet færre nu, og de er erstattet af annoncer på nettet samt af yderst velfungerende hjemmesider, der opnår gode placeringer i søgemaskiner. Og det er i dag primært online, at hvidevarer og dermed beslægtede varegrupper markedsføres. Jeg nævner bevidst beslægtede varegrupper, for netop internethandlen har betydet udvidelser  af sortimentet hos flere af udbyderne, der på deres hjemmesider i dag tilbyder meget mere end blot vaskemaskiner, komfurer, tørretumblere og den slags. Det er både udbydere som whiteaway.com, skousen.dk, skiftselv.dk med flere, der er tale om.

Supplerende produkter skaber mere omsætning

En af udfordringerne for de traditionelle butikker er, at det kræver fysisk plads i butikken at udvide sortimentet. Kunderne køber jo ikke, hvis de ikke kan se varen. Men for de helt eller delvist internet baserede butikker er det en anden sag. Her kræves “kun” lagerplads og produktkendskab. Selve udstillingslokalet er jo hjemmesiden, og der er der som sådan ingen pladsproblemer.

For eksempel har en butik som SkiftSelv udvidet deres i forvejen enorme sortiment med IT udstyr: http://www.skiftselv.dk/computer-it/, og det er jo en naturlig udvikling for en virksomhed som den. De har lagerfaciliteter, logistik og kundeunderlag på plads.

Da disse efterhånden ældre online butikker inden for hvidevarer har en stor kundedatabase, der har tillid til dem, er det jo oplagt at udvide med produkter, der er logistisk håndterbare – og som kan supporteres med eksisterende eller udvidet bemanding.

Fremtiden offline for detailbutikker?

Mit bud er, at langt størstedelen af de traditionelle detailbutikker vil bukke under – eller helt eller delvist konvertere til online handel. Hvad tror du?

 

 

 

2 comments on “Hvidevarer sælges online i dag

  1. Jeg tror du har ret i, at store dele af detailhandlen dør. Dog vil der stadig være behov for kiosker og den slags. Men i store træk: Ja!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *