Hvad er en designmanual?

En af mine gode venner, Claus, er for ikke så længe siden blevet ansat som direktør i en landsdækkende kæde af isenkramforretninger. For ham har det været en ganske stor udfordring, fordi han ikke i nogle af sine tidligere jobs har haft berøring med detailbranchen.

Men det gør egentlig ikke noget, fortæller Claus, for alt det, der kræver viden om detailhandel, har jeg folk til at klare. Min opgave er først og fremmest at sikre, at vores butikskæde er så kendt i befolkningen som muligt – og vel at mærke kendt for god kvalitet og service på topplan.

Det hele handler faktisk om branding, siger Claus, for der er ikke så store muligheder for at konkurrere på prisen på de enkelte produkter, hvis vi skal sikre en fornuftige indtjening til de enkelte butikker.

Claus har fortalt, at hans første store opgave var at få skabt en visuel identitet for butikskæden, for et godt navn er ikke nok, folk skal kunne identificere butikkerne via et synsindtryk, som de husker. Derfor har Claus i samarbejde med nogle reklamefolk fået skabt en helt ny og gennemarbejdet identitet for butikskæden. Det er først og fremmest gennemført ved, at alle former for illustration og tekst bliver udformet i overensstemmelse med en design manual, som også de enkelte butikker er forpligtet til at rette sig efter.

Claus har fortalt meget om det stykke arbejde, og nu er både han og hans venner noget spændte på, om han på den måde lykkes med at give butikskæden mere gennemslagskraft.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *