Hastighedsoptimering

Well… Jeg er jo ikke ekspert og alt det der, men jeg ved da lidt om det med søgemaskiner. Alligevel blev jeg overrasket forleden, da jeg blev præsenteret for påstanden om, at hurtigheden af en webshop har betydning for, hvor synlig den er i Google. Det kan sgu da ikke passe, tænkte jeg. Nu er jeg jo sådan indrettet, at jeg ikke kan lade være med at researche lidt, når jeg støder på den slags påstande. Så det gjorde jeg.

Google elsker hurtige hjemmesider

Det var så, hvad jeg fandt ud af. Først stødte jeg på denne artikel: http://www.rute-21-lobet.dk/need-speed.html – og så fik jeg jo alligevel min interesse vakt for det fænomen. Det viser sig, at der er firmaer, der nærmest er specialiserede i hastighedsoptimering af hjemmesider. For eksempel firmaet KTJ-Media, der er ejet af Kim Tetzlaff.

Han har skrevet en hel del artikler om emnet gennem tiden – både på sine egne hjemmesider og for eksempel på e-universe.dk: http://www.e-universe.dk/linkjuice-dc-usability

Kim Tetzlaff synes at være manden at gå til, når der skal speed på hjemmesiden eller webshoppen.

Brugervenlighed tæller også

Nu skal vi jo ikke glemme det vigtigste: Brugerne af hjemmesider. Og det giver jo faktisk særdeles god mening, at jo hurtigere hjemmesiden hentes ind – jo bedre en oplevelse er det. Vi kender vel alle til den fornemmelse af langsommelighed, man får, når en hjemmeside er langsom om at blive indlæst i browseren. Og faktisk kan det være så grelt, at man simpelthen smutter videre til en anden hjemmeside, der loader hurtigere.

Så er det jo pludselig alvor – og yderst kommercielt smart at have en hurtig hjemmeside.

Hvordan gøres hjemmesiden hurtig?

Nu er jeg jo som nævnt ikke ekspert, men jeg har snuset lidt hos Kim Tetzlaff, og blandt mange andre ting handler det om:

  • Komprimering af filer og billeder
  • Brug af CDN – Content delivery Network
  • Optimering af databaser
  • Fornuftig brug af AJAX

Altså: Det er ikke for den “almindelige webdesigner” at arbejde med, for det kræver åbenbart stor teknisk indsigt og forståelse for, hvordan en webserver leverer indholdet til browseren. Der, hvor især webdesigneren kan bidrage, er på området billedkomprimering. Det gælder om at komprimere billederne maksimalt muligt uden at gå på kompromis med kvaliteten. Og det er vist ikke særligt mange designere, der ved, hvordan det skal gøres. eller overhovedet aner, at det er vigtigt.

Jeg har i hvert fald lært ikke så lidt om vigtigheden af hastighedsoptimering – og hvor er det altså bare fedt, at der findes hjemmesider, hvor man gratis kan læse sig up to date på alt det tekniske.

Tak for inspiration fra http://kim-tetzlaff.dk/ og naturligvis https://developers.google.com/speed/pagespeed/

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *