Nede i bygningens entre har vi en fælles postkasse. Det er sådan en, som alle reklamer og lokalavisen bliver smidt i. Så kan vi selv vælge at tage en brochure eller en avis, hvis vi vil se dem. Viceværten tømmer den hver anden dag. Vi får jo mange reklameblade fra forskellige supermarkeder og små virksomheder. Forleden så jeg en simpel flyer. ”Tryksager i København” stod der på den. Det var fra et lille trykkeri, som har fine tilbud på trykning af invitationer til bryllup eller konfirmation. Du ved – print og tryk af flyers og løsblade og den slags.

Hvad tilbyder de?

Jeg tog den med mig for at se nærmere på den. Ikke fordi jeg har brug for bryllupsinvitation. Mere, fordi jeg lige ville se, hvad de ellers kan tilbyde. Jeg er konstant på udkig efter gode tilbud på den slags service. Det er en del af mit job. Jeg skriver projektforslag for forskellige, offentlige og private organisationer, der ønsker offentlig medfinansiering til et eller andet projekt. Så det er altid godt at have et telefonnummer, man kan ringe til for at få et prisoverslag på et produkt eller en ydelse.
Flyeren var ikke særlig pæn. Trykkeriet havde ikke lavet et særligt godt stykke grafisk arbejde. Tværtimod. Men ikke desto mindre. Godt at vide, at de eksisterer. Man kan da altid lige tjekke dem ud, hvis det skulle blive nødvendigt. Og når jeg taler med sådan en virksomhed, så foretrækker jeg altid, at det sker telefonisk.

Finde trykkerier på nettet

Jeg er træt af hele tiden at søge på nettet efter trykkerier. Hvor mange gange har jeg ikke søgt på google efter fx ”print i København”? Det hænder jo ofte, at jeg selv må sørge for at få budgettet for det ene eller andet projekts offentlighedsarbejde på plads. Det er de færreste, som egentlig kan det. Det kan da også være lidt svært.

Der var engang et projekt, hvor vi skulle have lavet en hel række kæmpestore plakater. Hende, der havde påtaget sig arbejdet med at få budgettet for den aktivitet på plads, var på fuldstændig bar bund. Hun havde sendt mig en mail, hvori hun skrev, at hun simpelthen ikke anede, hvad noget så simpelt som plakat print koster. Hun bad om min hjælp til at finde ud af det. Jeg måtte så skrive tilbage til hende, at det kommer meget an på antallet, størrelsen og papirets kvalitet. Kunne hun overveje det, førend jeg begynder at forstyrre de kontakter, jeg havde?

Lidt forvirring

Det kunne hun godt. Så der gik nogle dage og så fik jeg et helt håbløst svar tilbage, om at hun ville have trykt 35 plakater i størrelse B0 og hver især i 1000 eksemplarer. Det er alt for mange. 35.000 plakater. Hun havde ikke nogen idé – og havde åbenbart heller ikke gidet at sætte sig bare lidt ind i det. Jeg skrev tilbage til hende, at trykning af det store antal tryksager i København kan koste lidt mere, end hun forventer. 35.000 plakater, som hun foreslår, er ret mange. Måske tænker hun på brochurer i stedet for plakater? I så fald skal hun lige præcisere overfor mig, hvad hun tænker på. Det hjalp. Hun meldte hurtigt tilbage, at naturligvis skal der ikke trykkes 35.000 plakater. Der skal trykkes 35 plakater og en brochure i 1000 eksemplarer.